|
Tenebraes Forum RPG: Miasto na granicy Wieloświata
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Nirian Samalai Feireniz
Tenebraes
Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 863
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 13:23, 21 Mar 2006 Temat postu: Modlitwy i Kapłaństwo |
|
|
Kapłaństwo
Wstęp do kapłaństwa
Wiele istot wierzy w bogów, duchy, fortuny czy inne formy czegoś co ogólnie nazwijmy na nasze potrzeby bóstwami. Wszystkie te religie łączy jedna wspólna cecha, która jest podstawą wszystkiego: wiara. Wiara, że czuwa nad nami jakieś bóstwo, które roztocza nad nami opiekę, wytłumaczy rzeczy niewytłumaczalne i wspomoże gdy nadejdą ciężkie czasy. Tam gdzie okazało się, że bóstwa naprawdę istnieją powstały bardzo mocne religie i kulty. Choć zdarzały się przypadki, że nawet gdy jakieś bóstwo nie zaistniało, to wiara była tak silna i uparta, że religie trwały. Nas jednak obchodzi przypadek pierwszy, czyli sytuacja gdy modlitwy i wiara trafia do bóstwa, a ono odpowiada.
W takich momentach wcześniej czy później tworzyła się specyficzna i na swój sposób elitarna kasta zwana kapłanami. Osoby te poświęcają całe swoje życie służbie zwykle jednemu obranemu bóstwu. Wszystkie ich czyny służą temu by je zadowolić, przypodobać się mu. Dobrego kapłana który naprawdę wierzy w swego boga, postępuje zgodnie z nakazami religii i którego czyny po prostu się podobają, bóstwo może nagrodzić. Może mu użyczyć część swej boskiej mocy, a wtedy taka osoba jest zdolna do czegoś co ogólnie przyjęło się nazywać cudami.
Tak więc kapłan postępujący zgodnie z nakazami boskimi, mający silną wiarę i ostatecznie dokonujący odpowiednich czynów może być obłaskawiony. A teraz jak to wygląda w grze.
Kapłaństwo w mechanice gry
Kapłaństwo nie polega na rzucaniu czarów, ale na dokonywaniu cudów. Poprzez swoje czyny można zyskiwać tzw. „punkty łaski”, które są potrzebne do wykonania cudu. Zależnie co postać gracza zrobiła dostaje odpowiednią ilość punktów łaski. Oczywiście jeśli te działania są dokładnie odwrotne od założeń wiary (np. masz nieść miłosierdzie, a zabijasz innych i ich torturujesz) to punkty łaski są natychmiastowo Ci odbierane. Dla kapłana moc od bóstwa to nagroda, więc może on też w jednej chwili zabrać nawet całą pulę punktów.
Jako, że gra dzieli się na narracyjną i ekonomiczną, trzeba obie uwzględnić. Można zdobyć punkty łaski w obu grach. Łatwiej omówić narracyjna: jeśli mamy złego kapłana bóstwa siejącego zniszczenie oraz śmierć i ten np. podpali czyjś dom, a potem wymorduje wszystkich którzy tam byli to na pewno dostanie za to punkty łaski. Podczas gry narracyjnej to mg ocenia postępowanie postaci i przydziela punkty łaski.
Inaczej nieco wygląda kapłaństwo w grze ekonomicznej. Tutaj możemy zadeklarować pewne działania, które zużywają sloty (lub i nie – przykłady zaraz) za które zyskujemy upragnione przez nas punkciki.
Przykłady:
1. Cuchulainn, kapłan Shallyi, bogini miłosierdzia i lecznictwa deklaruje, że organizuje mszę św. za odpowiednią ilość slotów. Zależnie ile slotów zużyje tyle dostanie pkt łaski. Może tez powiedzieć, że ma ofiarę na ten cel (w jego przypadku dobrym pomysłem jest jedzenie dla biednych, czy złoto dla nich, a jeszcze lepsze jest uzdrowienie każdego chorego za darmo, który przyjdzie na mszę). Za ofiarę z pewnością dostanie jeszcze więcej pkt łaski.
2. Do tego samego kapłana przyszła jedna z postaci graczy, która jest ranna. Zgodnie ze swoją religią mogą się tutaj odbyć 3 przypadki. Jeśli kapłan wyleczy i zażąda za to pieniędzy, wtedy z pewnością nie dostanie pkt łaski. Jeśli zda się na drugiego gracza (który może coś dać lub nie), wtedy z pewnością zostanie nagrodzony od swej bogini. W końcu, jeśli zupełnie odmówi jakichkolwiek korzyści materialnych dostanie największą ilość mocy.
(oba przypadki zapisałoby się w „działaniach” danego rozliczenia, a więc to gra ekonomiczna)
Dokładne ilości punktów łaski za działania podam poniżej. Zanim jednak do tego przejdę muszę wspomnieć o pewnym niebezpieczeństwie związanym z kapłaństwem. Otóż kapłani są postaciami o wysokim bziku oraz bardzo łatwo mogą zyskiwać kolejne pkt przez nieudane cuda. Trzeba na to uważać. Jednak z drugiej strony rzucanie cudów jest trudniejsze od magii, z powodu zdobywania pkt łaski, a z tego powodu czasem magia kapłańska potrafi to czego zwyczajna magia nie będzie wstanie. Cuda .
Ponadto kapłani mają pod pewnymi względami prościej od magów. Nie muszą się uczyć czarów, są w zasadzie ograniczeni tylko do swojej wyobraźni i dziedziny bóstwa. Nie mają także poziomów cudów. Dlaczego? Mają te 2 udogodnienia z powodu kilku innych problemów. Po pierwsze muszą zdobywać punkty łaski, których wcale znowu tak dużo nie mają. Po drugie mają więcej bzika na start. Dalej, mają większą szansę na nieudanie się cudów i więcej bziku. W końcu są ograniczeni do bardzo konkretnej dziedziny cudów, podczas gdy magowie mogą mieć kilka dziedzin magii i uczyć się kolejnych. Kapłan zostaje zawsze przy swoim bóstwie i nie wyjdzie nigdy poza pewien obszar. Z tego powodu kapłani są „ograniczeni” choć to po prostu ich wybór życia. Dlatego mają bonus w postaci tych dwóch ulg dla swej magii.
Punkty łaski
Kapłan zaczyna z ilością pkt łaski równą 5x stopnień jego modlitw (np. modlitwy na „dobry” dają 15 punktów łaski na start). Zdobywanie kolejnych punktów łaski jest bardzo specyficzne dla każdej wiary. Zależnie jakie są nakazy i zakazy wiary za pewne działania dostaje się więcej punktów, za inne mniej, a za pewne wcale lub są wręcz odejmowane. Są jednak pewne działania podobne dla każdej religii.
Modlitwa
Za każdy 1 slot poświecony modlitwie zyskuje się 1 pkt łaski. Jednak maks slotów zużytych nie może wynieść powyżej 5 (bogowie oczekują nie tylko wiary od swych kapłanów, ale także działań). Kolejne sloty zużyte na modlitwę nic nie dodają.
Msza św. / Rytuał
Jedna z najbardziej rozbudowanych form zyskiwania mocy oraz najlepszych. Po pierwsze są trzy „wielkości” mszy:
- małe msze za 4 sloty (8 punktów łaski)
- średnie msze za 8 slotów (16 punktów łaski)
- duże msze za 12 slotów (24 punkty łaski)
Można przyjąć, że postać o pewnej stałej porze odprawia msze, a ile dni jej to zajmuje zależy od ilości slotów zużytych na ten cel (12 slotów równa się prawie codziennym mszom)
Następnie kapłan może złożyć ofiarę. Tutaj każdy konkretny kapłan musi ustalić ze swoim mg za ile liczy się jaka ofiara. Religię są tak zróżnicowane, że nie da się stworzyć jednego uniwersalnego systemu ofiar.
Msze mogą być też odprawiane wewnątrz świątyń swoich bóstw i zyskuje się wtedy dodatkowy bonus. Jego wielkość zależy od świątyni, ustala się to z Mg.
Ostatnią rzeczą, która jeszcze może dodać punkty łaski są inni gracze. Jeśli jakiś inny gracz zadeklaruje chęć uczestniczenia w mszy to pisze ile slotów na to poświęca (ciężko być dla wiernego na wszystkich dużych mszach), a kapłan dostaje za to pkt łaski równą ilość slotów wiernego na mszy W dodatku jeśli przeznaczy na to jakąś ofiarę jest tak samo liczona jakby kapłan ją składał.
Przykład:
Cuchulainn odprawia średnie msze za 8 slotów. Rozdaje jedzenie biednym (ofiara). W mszy bierze udział dwóch graczy z czego jeden przez 4 sloty, drugi przez wszystkie 8 slotów, ale żaden z nich nie składa ofiary.
Cuchulainn zyskuje 28 punktów łaski + x pkt za ofiarę (16 za msze + 4 za pierwszego gracza + 8 za drugiego + x punktów za ofiarę)
Ofiara
Różni się tylko tym od ofiary na mszy, że kapłan zużywa na nią 1 slot i podaje co ofiarowuje swemu bóstwu. Ilość otrzymanych pkt łaski jest taka sama jakby to była ofiara na mszy, a więc zgodnie z ustaleniami z Mg.
Istnieją też inne specyficzne działania dla każdego kapłana zależnie od wiary. Trzeba je ustalić z Mg.
Cuda
To także już we własnym zakresie ustala gracz z MG. To gracz ma przyjść z gotową listą cudów oraz specyficznych działań do MG i je zaproponować. MG zwykle będzie zapewne dokonywał małych zmian (np. ilość potrzebnych pkt łaski na cud czy poziom trudności etc.). Mg mają i tak dość roboty na głowie, więc nie będą niczego wymyślać za innych. Oto schemat:
Kod: |
[b]Nazwa cudu:[/b]
[b]Punkty łaski:[/b]
[b]Rzut[/b]:
[b]Działanie:[/b] |
Punkty łaski – to koszt cudu
Rzut – cud od strony mechaniki gry, podaje się na co się rzuca (zawsze Md + modlitwy, oraz jaki jest poziom trudności)
Działanie - wiadomo
Poniżej w tym temacie będą się znajdować wypisane wszystkie zatwierdzone cuda dla każdego kapłana, by każdy mg miał do nich dostęp. Nie można rzucać innych cudów niż te, które są tutaj podane. Jeśli wymyśliłeś nowy, zgłoś się do Mg i dopiero on może je tutaj zamieścić.
Jest jeszcze jeden aspekt tych cudów, tzn cuda w grze narracyjnej. Można oczywiście używać cudów tych z gry ekonomicznej ale dochodzi jeszcze coś co się nazywa „spontaniczne rzucanie cudów”. Otóż kapłan w wielkiej potrzebie (np. goniony przez stado orków), może wezwać swoje bóstwo i poprosić o pomoc. Deklaruje wtedy ile zużywa pkt łaski i o co prosi. Im więcej pkt łaski zużyje tym lepszy efekt (zużywając 20 pkt łaski ma dużą szansę, że jakimś cudem ich zgubi, lub zdarzy się zdarzenie losowo, które spowolni orki, za 80 pkt łaski to bóstwo może nawet to przeteleportować). Ponadto im mniej dokładna prośba tym łatwiejsza jest do spełnienia („Uratuj mnie z rąk tych potworów!”) czyli większa szansa na powodzenie. Za to dokładna prośbą jest trudniejsza („uczyń mnie niewidzialnym!”) i ma na pewno większy poziom trudności. Poziom trudności i sposób wykonania cudu określa Mg podczas sesji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nirian Samalai Feireniz
Tenebraes
Dołączył: 04 Lut 2006
Posty: 863
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 13:31, 21 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
KULT SHAYLLI
Nazwa cudu:Leczenie lekkich ran
Punkty łaski: 5
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie: Uzdrawia momentalnie 1 stan zdrowia kapłana lub innej postaci.
Nazwa cudu:Leczenie średnich ran
Punkty łaski: 12
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie: Uzdrawia momentalnie 2 stany zdrowia kapłana lub innej postaci.
Nazwa cudu:Leczenie poważnych ran
Punkty łaski: 20
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie: Uzdrawia momentalnie 3 stany zdrowia kapłana lub innej postaci.
Nazwa cudu:Leczenie ciężkich ran
Punkty łaski: 30
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie: Uzdrawia momentalnie 4 stany zdrowia kapłana lub innej postaci.
Nazwa cudu:Leczenie krytycznych ran
Punkty łaski: 45
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie: Uzdrawia momentalnie 5 stanów zdrowia kapłana lub innej postaci.
Nazwa cudu:Wyleczenie choroby
Punkty łaski: różnie, patrz opis
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności różny, patrz opis
Działanie:Kapłan może wypędzić ze swojego ciała lub innej postaci chorobę. Liczba potrzebnych punktów łaski zależy od chorobym podobnie z poziomem trudności. (od 5 dla grypy, do 50 dla zarazy)
Nazwa cudu:Odrośnięcie kończyny
Punkty łaski:różnie
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie: Kapłan odprawia rytuał w trakcie, którego „odrasta” stracona w jakiś sposób któraś z kończyn (ręka lub noga). Koszt punktów łaski zależy czy są to np. tylko palce, czy cała ręka (od 50 dla np. wszystkich palców ręki, do 120 dla całej ręki z ramieniem).
Nazwa cudu:Stworzenie jedzenia
Punkty łaski: 20
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie:Pozwala kapłanowi stworzyć jedzenie dosłownie z powietrza. Tworzy 1 porcję, która może wykarmić 1 osobę przez miesiąc. (1 rozliczenie)
Nazwa cudu:Rozmnożenie jedzenia
Punkty łaski: 15 startowo i + 5 za każde jedzenie
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie: Potężny cud, który uratował niejedno miasto w trakcie głodu. Trzeba mieć już 1 porcję jedzenia. Kapłan może „rozmnożyć” to jedzenie, tworząc kolejne, takie same porcje starczające na miesiąc. (1 rozliczenie)
Nazwa cudu:Wskrzeszenie
Punkty łaski: 200
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie: Kapłan odprawia rytuał (najlepiej w świątyni, wtedy zmniejszony jest poziom trudności) i wskrzesza martwa postać innego gracza. Jeśli cud się uda, wskrzeszona postać ma 1 stan zdrowia i nic nie może robić dopóki w zwyczajny lub magiczny sposób nie odzyska kolejnych stanów zdrowia. Wskrzeszana postać musi być „cała” (nie może być np. odrąbanej głowy).
Nazwa cudu:Błogosławieństwo nowonarodzonego
Punkty łaski: różnie, patrz opis
Rzut: Md + modlitwy, ST. Trudności ?
Działanie:Kapłan posiada szczególną możliwość błogosławieństwa noworodka. Wydaje 50 punktów łaski i noworodek zyskuje na stałe +1 stan zdrowia. Dodatkowo jeśli wyda jeszcze 20 pkt łaski noworodek zyskuje o połowę większą odporność na choroby i trucizny niż przeciętny przedstawiciel jego rasy. Cud można rzucić tylko raz, tuż po urodzeniu noworodka lub w trakcie porodu.
Ofiary:
Nazwa ofiary:Złoto dla biednych
Opis: Kapłan rozdaje graczom lub biednym złoto. Otrzymuje ilość punktów łaski równą 2x ilość przeznaczoną na ten cel.
Nazwa ofiary:Jedzenie dla biednych
Opis: Kapłan rozdaje graczom lub biednym jedzenie. Otrzymuje ilość punktów łaski równą 10x ilość przeznaczonego jedzenia na ten cel.
Nazwa ofiary:Uzdrowienie kogoś
Opis: Kapłan uzdrawia postać innego gracza. Jeśli uzdrowienie nie będzie cudem, to wtedy otrzymuje ilość punktów łaski równą 10x ilość wyleczonych stanów zdrowia. Jeśli zda się na łaskę drugiego gracza, który da mu jakieś pieniądze, dostaje wtedy tylko połowę punktów łaski. (zaokrągloną w dół). Jeśli kapłan zażąda za to konkretną ilość pieniędzy nie dostaje żadnych punktów łaski.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|